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Erskine Hawkins
Erskine Hawkins' Chart-Erfolge
als Songschreiber und Bandleader
Erskine Hawkins machte Aufnahmen für Vocalion (als Erskine Hawkins & His 'Bama State Collegians), Bluebird, RCA, Coral, King, Decca.
Erskine Hawkins' Chart-Erfolge als Songschreiber und Bandleader     
Song Band aufgenommen Chart * Jahr
Tuxedo Junction Glenn Miller Band 5.2.1940 1 1940
  Erskine Hawkins 18.7.1939 7 1940
  Jan Savitt   15 1940
Gabriel's Heater Erskine Hawkins 23.12.1947 28 1948
* Billboard Magazine Pop, Country, R&B, & A/C Charts
Tuxedo Junction
Die Geschichte des Titels "Tuxedo Junction" ist ein schlimmes Beispiel, wie die Weißen die Musik der Schwarzen ausbeuteten. Im Popbereich ist es eine bekannte Masche. Die weißen Coverversionen von "Tutti Frutti" (z.B. Elvis Presley, Pat Boone) übertrafen das Original von Little Richard in den Verkaufszahlen bei weitem. "Tuxedo Junction" (William Johnson, Julian Dash, Erskine Hawkins), benannt nach einem kleinen Eisenbahnknotenpunkt in Alabama, wurde von Hawkins erstmals am 18. Juli 1939 in New York auf Bluebird 10 790 eingespielt. Das Trompetensolo spielte übrigens nicht der Chef, sondern Wilbur "Dud" Bascomb. Wie es dazu kam, daß Glenn Miller absahnte, kann man den folgenden Zitaten entnehmen. Fortan wurde mit "Tuxedo Junction" automatisch Glenn Miller verbunden. Es wurde selbstverständlich auch 1954 in den Film "The Glenn Miller Story" (James Stewart, June Allison) aufgenommen.
"In a recent radio interview on station WHO, Des Moines, Iowa, Chummy MacGregor, reading from his forthcoming book »Moonlight Serenade Revisted«, stated that when the Miller band was at the Savoy (December 24, 1939) along with the Erskine Hawkins Orchestra it picked up the arrangement of »Tuxedo Junction.« It was a different arrangement from the final Miller product. Hal McIntyre got a lead sheet from one of Hawkins' sax men. Jerry Gray wrote it up and at a rehearsal the band added brass figures, plungers and pedal note pauses for the trombones and the build up at the finish."
24 December, 1939 Sunday: "Glenn Miller and His Orchestra played at Harlem's famed Savoy Ballroom, New York City, to over 4,000. The band pulled more persons into the place than it had ever held before and broke Guy Lombardo's nine-year-old all-time attendance record." Die Glenn Miller Uraufführung von "Tuxedo Junction" gab es am 1. Februar 1940 in der Chesterfield Radioshow, zwei Tage spielte er es zum ersten Mal live im Ambassador Hotel, New York.
John Flower. Moonlight Serenade. A Bio-discography of the Glenn Miller Civilian Band. New Rochelle, NY, 1972. S.108-109;129
Chummy MacGregor, p, Glenn Miller Band
Hal McIntyre, as, Glenn Miller Band
Glenn Miller  
Das Erskine Hawkins Orchester Erskine Hawkins
von links: Avery Parrish, p; Erskine Hawkins, ld, tp;
Leemie Stanfield, b; James Morrison, dr; u.a.
"By far the most successful of those simple riff recordings was »Tuxedo Junction,« which sold 115,000 copies in the first week. The band had heard Erskine Hawkins play the tune on the night the two bands played at the Savoy Ballroom, and Glenn had noted the crowd's reaction. The Hawkins band had recorded the tune the previous summer, but only the most hip had dug the record, and apparently non of the influential Millerians were among them. According to Chummy Mac Gregor, Hal McIntyre had obtained a lead sheet from one of the saxists in Erskine's band and Jerry Gray had brought in a simple sketch of the tune to one of those early-morning rehearsals. The guys liked playing it and they began contributing their own ideas, so what eventually emerged was a conglomerate creation, known in musicians' parlance as a »head arrangement.«"
George T. Simon. Glenn Miller and His Orchestra. New York 1974, S.204
Jerry Gray arranger, Glenn Miller Band
Erskine Hawkins in den Fünfzigern
  • 30. November 1949 Fishtail / Brown Baby Blues, Jimmy Mitchell, voc, RCA Victor 47-3742
  • 10. Januar 1950 St. Louis Blues, Careless Love, Memphis Blues, Aunt Hagar's Blues, Beale Street Blues, John Henry Blues, Jimmy Mitchell, voc, RCA Victor
  • 1. Juli 1950 Hey! Pretty Baby, Always, Deep River Boys, voc, RCA Victor
  • 1. Juli 1950 Opportunity / Tuxedo Junction, Deep River Boys, voc, RCA-Victor 20-3835
  • Zu Ostern 1950 stellte Hawkins für das Earle Theater in Philadelphia eine respektable Show unter seiner Leitung zusammen: Errol Garner , piano, Savannah Churchill , vocal.
  • 17. Mai 1950 Erskine Hawkins feiert im Savoy Ballroom, New York, sein 50. Engagement dort.
  • 3. Juni 1950 Gastspiel in Rocky Mount, N.C.
  • November 1950 Tennessee Waltz / Skippin' and a Hoppin', Ace Harris, voc, Coral 60313 (78 RPM), 9-60313 (45 RPM)
  • November 1950 Down Beat / So Long, Goodbye Blues, Ace Harris, voc, Coral 60323
  • Februar 1951 After Hours / Tuxedo Junction, Ace Harris, voc, Coral 60361
  • Mai 1951 Love Never Comes Around My Way / Nona, Ace Harris, voc, Coral 60640
  • 17. September 1951 Wochengastspiel im Earle Theater, Philadelphia, zusammen mit Nellie Lutcher
  • 29. Oktober 1951 Gastspiel im Club Harlem, Philadelphia
  • Dezember 1951 Erskine Hawkins wechselt zu King Records, ein R&B Label
  • Januar 1952 Remember My Love / Steel Guitar Rag, Lou Elliot , voc, King 4514
  • April 1952 Lost Time / Down Home Jump, Lou Elliot, voc, King 4522
  • 16. Mai 1952 Wochengastspiel im Regal, Chicago, zusammen mit Ella Fitzgerald
  • November 1952 Walkin' By the River / New Gin Mill Special, Jimmy Mitchelle, voc, King 4574
  • Dezember 1952 Weary Blues / Midnight Stroll, Victor 20-5059
  • Februar 1953 Fair Weather Friend / The Way You Look Tonight, Lou Elliot, voc, King 4597
  • 13. April Gastspiel im Farm Dell, Dayton, Ohio
  • 8. und 9. Mai 1953 Gastspiel am Clemson College, South Carolina
  • Juni 1953 Gastspiel in Pep's Musical Bar, Philadelphia
  • Juli 1953 Tournee mit Ruth Brown, The Clovers, Wynonie Harris
  • Januar 1954 Function at the Junction / Double Shot, Jimmy Mitchelle, voc, King 4686
  • August – September1954 Rhythm and Blues Show (5- bis 6-wöchige Tournee) mit Roy Hamilton, The Drifters, The Spaniels, The Counts, Faye Adams, LaVern Baker, King Pleasure, Rusty Bryant, zuletzt im Brooklyn Paramount, New York
  • 18. März 1955 Konzert in der Symphony Hall, Boston, mit Roy Hamilton, Larry Darnell, Big Maybelle
  • 17. Juni 1955 R&B Show im Trianon Ballroom, Chicago mit Roy Hamilton, LaVern Baker, The Spaniels, Jimmy Reed, Della Reese
  • 10. – 22. Februar 1956 Tournee mit Roy Hamilton, Shirley and Lee, Joe Jones
Galen Gart, ed. First Pressings. The History of Rhythm & Blues, Vol.1–7. Milford, New Hampshire.
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