Email zurück zur Homepage eine Stufe zurück
Popmusik, Fifties, Philosophie
Pop und Philosophie
Aufnahme philosophischer Themen im Pop und Bezugnahme auf Pop in der Philosophie
fifties Philosophische Themen
Freiheit und Abhängigkeit
Kris Kristofferson und Fred Luther Foster verfassten im Jahre 1969 die berühmte Weisheit über die echte Freiheit:
„Freedom's just another word for nothing left to loose”
"Me and Bobby McGee" (Kris Kristofferson, Fred Foster). Original: Roger Miller (1969); bekannteste Cover-Version von Janis Joplin (1970). McGeeMe and Bobby McGee
Blue Suede Shoes
„... its ‘One (platitude) for the Money’! But if instead we would be witness to a transformation in the theory of knowledge such that the anti-sceptical philosopher no longer confirms the Sampson Principle against his own best intentions, then I hold we must choose to strike a second chord, crooning that its ‘Two for the Show’!” (S. 368; Hervorhebung von H.H.)
Axtell, Guy (2007): "Two for the Show: Anti-luck and Virtue Epistemologies". Synthese 158, S. 363-383.
Guy Axtell zitiert: Carl Perkins: "Blue Suede Shoes" (Carl Perkins), Sun 234. Aus dem Booklet:
„Without a doubt, this single record has done more than any other to spread the gospel of rockabilly”, Hank Davis: The Original Sun Singles, Vol. 2, Bear Family Records
"If you ain't wrong, you're right"
aus: "Gotta Be This Or That" (Sunny Skylar)
Im Popsong gilt also das Gesetz des Widerspruchs: gotta
Siehe: gotta Rezension Graham Priest, J. C. Beall, Bradley P. Armour-Garb. Hg.: The Law of Non-Contradiction
Mir bekannte Aufnahmen von "Gotta Be This Or That"
Benny Goodman & His Orchestra 17. März 1945, New York Columbia CO 34476; Benny Goodman nahm "Gotta Be This Or That" mehrfach auf. Es ist eine der seltenen Nummern, in der Benny selbst – und wie ich finde: nicht schlecht – singt.
Frank Sinatra & Judy Garland "The Danny Kaye Show" on CBS Radio, 5.Oktober 1945
Ella Fitzgerald; Dianne Reeves
The Sun Forgot to Shine This Morning (Bill Carey, Gene Howard)
"The sun forgot to shine this morning", behauptet 1960 Dinah Washington in einem Song und damit eine Aufhebung der Naturgesetze oder den Nachweis des fehlgeleiteten Induktionschluß aus allen vorausgegangenen Morgen.
Complete Dinah Washington on Mercury, Vol. 6 (1958-1960) (Disc 3)
"It's a Barnum and Bailey world
Just as phony as it can be"

aus: "It's Only A Paper Moon" (Billy Rose, Harold Arlen, Edgar Yipsel Harburg, Harry Nilsson), aus dem Stück "The Great Magoo", 1933 und dem Film "Take a Chance", 1933. Die Behauptung über unsere Welt wird von Blanche in Tennessee Williams: A Streetcar Named Desire im Bad gesungen; pop Rezension.
sh-boom The Chords: Sh-Boom (Life Could Be A Dream)
dretske mercer Fred Dretske: Ac-cent-tchu-ate the positive
graham horgan George Graham, Terence Horgan: Mary Mary, Quite Contrary
jubien dubs Michael Jubien: Could This Be Magic?
David Papineau: The Roots of Reason. David Papineau The Drummer on Elvis's First Sun Session
    David Papineau Der Schlagzeuger bei Elvis Presleys erster Sun Aufnahme
quine Willard V.O. Quine: From A Logial Point of View – aka Ugly Woman, Marry A Woman Uglier Than You, If You Wanna Be Happy
Hilary Putnam: "It Ain't Necessarily So", Journal of Philosophy 59, 1962, S. 658-671.
"It Ain't Necessarily So" Song von Sportin' Life aus Porgy and Bess von George and Ira Gershwin, 1935; zahlreiche Versionen; putnamAmerican Treasures of the Library of Congress
"Stop, look and listen baby that's my philosophy
It's called rubberneckin' baby but that's all right with me"
Elvis Presley Rubberneckin' (D. Jones - B. Warren) RCA 20.1.1969
Kris Kristofferson greift einen Topos von Leibniz und Voltaire auf
The Best of All Possible Worlds (Kris Kristofferson); vom Album "Me And Bobbie McGee" 1971; vergleiche voltaire Voltaire: Candide oder Die beste aller Welten
Well, that was when someone turned out the lights
And I wound up in jail to spend the night
And dream of all the wine and lonely girls
In this best of all possible worlds. [Der gesamte Text findet sich leicht und mehrfach im Web]
Merle Travis: Philosophy (Al Trace - Oakley Haldeman - Lew Mitchell - Teepee Porter)
Merle Travis, voc, g; Tennessee Ernie Ford, voc; u.a. Hollywood, Capitol 40254, 11. 10.1949
Jerry Lee Lewis: One Minute Past Eternity (Stan Kessler - Bill Taylor)
& Scotty Moore, g; Sun 1107, 28. 8. 1963
"When will my arms grow cold,
When will your kiss grow old,
When will I want to be free,
Exactly one minute past eternity."
Cover-Aufnahmen: Hank Snow (1974, RCA Victor Studio, Nashville), Hank Locklin und Wanda Jackson
Ein interessante Ontologie zeigt die Sängerin Peggy Lee auf:
Show Me The Way To Get Out Of This World 'Cause That's Where Everything Is
(L.Clark, M.Dennis), peggy lee Peggy Lee, Dave Barbour and His Orchestra, Capitol 1105, 16.1.1950
 

Popmusik Fifties Philosophie
Email zurück zur Homepage eine Stufe zurück
© by Herbert Huber, Am Fröschlanger 15, 83512 Wasserburg, Germany, 2.10.2007