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Peter Wason
Peter Cathcart Wason
(* 1924) University College London: psychology of thinking and reasoning
the wason four card problem – the wason 2–4–6 problem – the wason THOG problemwason fakes and flukes
"Those coming new to the field now may think that Wason's prime contribution was the development of three tasks which between them provide the basis for the majority of all contemporary experimental studies in the psychology of reasoning. The tasks ... are Profoundly important though this legacy has been, it would be a misjugdement to equate the provision of the paradigmy with Wason's contribution.
First of all, his research and his ideas revolutionised the study of reasoning and laid the foundations for the current field. Secondly, his direct and indirect influence has inspired many of the researchers who continue to be active in this field."
Peter Wason "showed that reasoning was content dependent ... an dused this—and the rpevalence of error—to argue against logicism, especially that of Piaget, throughout his career ... He also argued that people were driven by unconscious biases and that their introspective reports served to rationalise their behaviour. ... In short, Wason was the original bias psychologist in the psychology of reasoning."
Newstead, Stephen E., Jonathan St.B.T. Evans, Hg. Perspectives on Thinking and Reasoning. Essays in Honour of Peter Wason. Hove, UK 1995. 2-4.
Peter Wason on wason fakes and flukes
"It seems to me that Cohen [philosopher L. Jonathan Cohen] overestimates the pervasiveness of rational thought in everyday life. And it could be argued that irrationality, not rationality, is the norm. People all too readily succumb to logiacl fallacies, especially when trying to be persuasive ..."
Wason, P.C. "Realism and Rationality in the Selection Task". J. St. B. T. Evans, Hg. Thinking and Reasoning: Psychological Approaches. London, 1983.

Das 2–4–6 Problem
Der Tester hat sich eine Regel ausgedacht und wendet sie auf eine Menge von drei Zahlen (Tripel) an, die er der Testperson nennt. Die Testperson soll diese Regel herausfinden. Dazu kann sie selbst dem Tester Tripels nennen, der dazu sagt, ob das jeweilige Tripel seiner ausgedachten Regel entspricht. Die Testperson soll die vermutete Regel erst konkret nennen, wenn sie sich sicher ist, die korrekte Regel gefunden zu haben.
Das Tripel des Testers ist    2    4    6
Testtripel sind z.B. intendierte Regel
8    10    12 Addition von 2; beginnend mit gerader Zahl
14    16    18 gerade Zahlen lückenlos aufsteigend
14    18    28 gerade Zahlen aufsteigend
1    3    5 Addition von 2; beginnend mit beliebiger Zahl
1    16    31 Addition derselben positiven Zahl (hier: 15)
3    10    17 die mittlere Zahl ist das arithmetische Mittel von Vorgänger und Nachfolger
12    8    4 Addition derselben Zahl (hier: – 4)
1    4    9 beliebige Zahlen, nach Größe geordnet
17    5    1 beliebige Zahlen, nach Größe geordnet
Regel des Testers beliebige aufsteigende Zahlenfolge

Das Ergebnis der Analyse der Lösungsversuche ist: die Testpersonen stellen eine sehr spezifische Hypothese auf und testen nur dazu positive Beispiele. Da diese positiven Beispiele eine Teilmenge der korrekten Beispiele sind (Ausnahme: 17–5–1) erhalten die Testpersonen nie eine Falsifikation zur Regel des Testers (wieder die Ausnahme: 17–5–1). Die Testpersonen versäumen es üblicherweise mit ihrer Hypothese unverträgliche Tripel zu testen. Psychologen äußerten daher Zweifel an der "natürlichen" Verwendung der Falsifikation in der Wissenschaft, wie sie Karl Popper propagiert. Newstead, Stephen E., Jonathan St.B.T. Evans, Hg. Perspectives on Thinking and Reasoning. Essays in Honour of Peter Wason. Hove, UK 1995. 6-7.
"... ein Irrtum ist eine schöne Sache, denn der Irrtum führt zur Wahrheit" (184).
Fjodor Dostojewskij. Verbrechen und Strafe.
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Das THOG Problem
Gegeben sind vier Figuren
  1. schwarzer Diamant
  2. weißer Diamant
  3. schwarzer Kreis
  4. weißer Kreis.
Der Tester hat eine der Farben (schwarz oder weiß) und eine der Formen (Diamant oder Kreis) aufgeschrieben.
Regel:
Wenn und nur wenn eine der Figuren entweder die Farbe, die der Tester aufgeschrieben hat oder eine der Formen, die der Tester aufgeschrieben hat, aber nicht beide hat, dann ist diese Figur ein THOG.
Hinweis:
Der schwarze Diamant ist ein THOG.
Aufgabe:
Die Testperson soll von den verbleibenden Figuren sagen: es ist ein THOG, es ist kein THOG oder man kann nicht entscheiden, ob es ein THOG ist.
wason Lösung     wason Anfang
Fakes and Flukes
"...I investigated the understanding of a seemingly innocent sentence:
»No head injury is too trivial to be ignored«.
It seems to mean that attention should be paid to all head injuries however trivial, but the sentence is a fake—it means all head injuries should be ignored however trivial. The puzzlement is not helped by considering the following sentence with the same syntax:
»No weather forecast is too plausible to be mistrusted«.
The sentence means exactly what it seems to mean. We found that the fake is not exposed by any appeal to grammatical analysis. Linguists tended to offer different readings. Subsequently, I devised a thought experiment which creates an absurd world to match the absurd sentence.
»In our world«, said the Red Queen defiantly to Alice, »we make a point of ignoring all head injuries.«
»Even the trivial ones?«, murmured Alice.
»Of course, child«, retorted the Red Queen, »No head injury is too trivial to be ignored.«"
Peter Wason. "Creativity in Research". Newstead, Stephen E., Jonathan St.B.T. Evans, Hg. Perspectives on Thinking and Reasoning. Essays in Honour of Peter Wason. Hove, UK 1995. 287–301.
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© by Herbert Huber, Am Fröschlanger 15, 83512 Wasserburg, Germany, 30.11.2001